Θέλετε να αντιδράσετε στο μήνυμα; Φτιάξτε έναν λογαριασμό και συνδεθείτε για να συνεχίσετε.


Το forum της εσωτερικής αναζήτησης και αφύπνισης
 
ΦόρουμΦόρουμ  ΠόρταλΠόρταλ  Latest imagesLatest images  ΑναζήτησηΑναζήτηση  ΕγγραφήΕγγραφή  Σύνδεση  
Η ώρα...είναι
ο χώρος μας στο facebook

Πρόσφατα Θέματα
» ΜΕΛΙΓΑΛΑΣ. Το μεγάλο "ταμπού" της μεταπολεμικής μας ιστορίας
Πώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα EmptyΚυρ Νοε 04, 2012 1:41 pm από dimig

» Κίνημα για την πραγματική δημοκρατία
Πώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα EmptyΠαρ Ιουλ 27, 2012 10:33 am από dimig

» Η Ελλάδα ανάμεσα στις "μάγισσες του Σάλεμ"
Πώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα EmptyΠαρ Μάης 18, 2012 12:23 pm από dimig

» Ποιος "έριξε" πραγματικά την Μεταπολίτευση;
Πώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα EmptyΚυρ Μάης 13, 2012 8:54 am από dimig

» ΤΕΛΟΣ ΕΠΟΧΗΣ
Πώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα EmptyΠαρ Μάης 04, 2012 8:29 am από dimig

» Εκλογές δημοψήφισμα
Πώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα EmptyΣαβ Μαρ 24, 2012 6:34 pm από dimig

» Σαμαράς ...ο εκλεκτός των εκλεκτών του Μητσοτάκη
Πώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα EmptyΤρι Δεκ 20, 2011 8:16 am από dimig

» Πού μας οδηγεί η Χούντα Παπαδήμου;
Πώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα EmptyΣαβ Δεκ 03, 2011 4:15 pm από dimig

» Η συνωμοσία του Κολεγίου Αθηνών
Πώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα EmptyΔευ Νοε 21, 2011 12:16 am από dimig

Πλοήγηση
 Πόρταλ
 Ευρετήριο
 Κατάλογος Μελών
 Προφίλ
 Συχνές Ερωτήσεις
 Αναζήτηση
Κορυφαίοι συγγραφείς
Ο λ ύ μ π ι ο ς (442)
Πώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα Vote_lcapΠώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα Voting_barΠώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα Vote_rcap 
ΑΡΤΕΜΙΣ (223)
Πώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα Vote_lcapΠώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα Voting_barΠώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα Vote_rcap 
ecyse (92)
Πώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα Vote_lcapΠώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα Voting_barΠώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα Vote_rcap 
EKATH (78)
Πώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα Vote_lcapΠώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα Voting_barΠώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα Vote_rcap 
dimig (73)
Πώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα Vote_lcapΠώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα Voting_barΠώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα Vote_rcap 
Ιππολύτη Αμαζών (59)
Πώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα Vote_lcapΠώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα Voting_barΠώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα Vote_rcap 
Δάφνη (22)
Πώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα Vote_lcapΠώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα Voting_barΠώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα Vote_rcap 
ΟΡΦΕΑΣ (19)
Πώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα Vote_lcapΠώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα Voting_barΠώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα Vote_rcap 
'Ατροπος (15)
Πώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα Vote_lcapΠώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα Voting_barΠώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα Vote_rcap 
astro (14)
Πώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα Vote_lcapΠώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα Voting_barΠώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα Vote_rcap 
Στατιστικά
Τα μέλη μας είναι συνολικά 141
Το νέο μέλος στις συζητήσεις μας είναι ο/η ΖΗΝΑ

Τα μέλη μας έχουν δημοσιεύσει συνολικά 1149 θέματα σε 453 θέματα
οι επισκέπτες μας
Counters
Free Counter

 

 Πώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα

Πήγαινε κάτω 
ΣυγγραφέαςΜήνυμα
Ιππολύτη Αμαζών
Admin
Admin
Ιππολύτη Αμαζών



Πώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα Empty
ΔημοσίευσηΘέμα: Πώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα   Πώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα EmptyΠεμ Απρ 23, 2009 8:27 am

Σε αντίθεση με τις σύγχρονες αντιλήψεις καταγραφής του ετήσιου χρόνου και εφαρμογής του ημερολογίου, οι αρχαίοι Έλληνες δεν έκαναν χρήση ενός πανελλήνιου ετήσιου λειτουργικού κειμένου, το οποίο να ρυθμίζει την καθημερινή θρησκευτική και πολιτικοκοινωνική ζωή στο σύνολό της.
Η διάρθρωση του ετήσιου χρόνου στην αρχαία Ελλάδα χαρακτηρίζεται από την εφαρμογή κοινών μεταξύ των πόλεων πρακτικών (υιοθέτηση του σεληνο-ηλιακού ημερολογίου, εφαρμογή εμβόλιμων μηνών) που εξασφάλιζαν, κατά τον Πλάτωνα, τη διευθέτηση της 'τάξης' - δηλαδή της τακτοποίησης 'των ημερών σε μήνες και των μηνών σε χρόνια'- με σκοπό κυρίως την εξίσωση του εορτασμού των λατρευτικών πράξεων με συγκεκριμένες εποχές του έτους.

Αυτά επισήμανε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κ. Σοφία Κραβαρίτου, αρχαιολόγος - διδάκτωρ Θρησκευτικής Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου της Σορβόννης και διδάκτωρ της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας του Πανεπιστημίου της Λωζάννης, η οποία εργάζεται σήμερα στο Αρχαιολογικό Ινστιτούτο Θεσσαλικών Σπουδών (με έδρα στο Βόλο), με αφορμή διάλεξή της στο πλαίσιο εκδήλωσης του Φιλολογικού, Ιστορικού, Λογοτεχνικού Συνδέσμου 'Φ.Ι.Λ.Ο.Σ.'. Μάλιστα, σύμφωνα με την ίδια, η οργάνωση της καθημερινής θρησκευτικής και πολιτικής πραγματικότητας στην αρχαία Ελλάδα χαρακτηρίζεται από δύο παραμέτρους:

α) τη διαφοροποίηση των ονομάτων των μηνών από πόλη σε πόλη, την ύπαρξη ενός μεγάλου αριθμού τοπικών εορτών με αναφορά σε τοπικούς ήρωες και τοπικά ιστορικά γεγονότα που μέσω της ετήσιας ανακύκλωσής τους τονίζουν την ιδιαιτερότητα κάθε πόλης ή κοινότητας και

β) τις διαρκείς αλλαγές και εμβολές νέων δεδομένων ανάλογα με την εκάστοτε ιστορική περίοδο. Σε αυτά προστίθενται, επίσης, ανορθόδοξες παρεμβολές στην κανονική ροή του χρόνου που επιβάλλονταν από τις εκάστοτε κοινωνικοπολιτικές συνθήκες.

Ειδικότερα, όπως αναφέρει η κ.Κραβαρίτου, οι Έλληνες υιοθέτησαν το σεληνο-ηλιακό 'ημερολόγιο' και έκαναν χρήση διαφόρων συστημάτων πρόσθεσης εμβόλιμων μηνών στη διάρκεια ενός κανονικού έτους (διητερίς, τετραετηρίς ή πενταετηρίς, οκταετηρίς και εννεακαιδεκαετηρίς), για να πετύχουν την αντιστοιχία των 12 σεληνιακών μηνών με ένα ηλιακό έτος (365, 242 ημέρες) ή με ένα πλήρη κύκλο των εποχών. H σταθεροποίηση αυτής της αντιστοιχίας θα εξασφάλιζε κατ' επέκταση τη σταθερή σχέση των εορτών με τις εποχές.

Συνολικά, γνωρίζουμε πάνω από 130 τοπικά ονόματα μηνών και επιπλέον τις διαλεκτικές παραλλαγές τους, που συνήθως αποτελούσαν παράγωγα των ονομάτων των εορτών ή των θεϊκών επιθέτων και αντιστοιχούσαν σε ξεχωριστές πόλεις. Oι εμβόλιμοι μήνες έπαιρναν συνήθως ένα από τα υπόλοιπα ονόματα με την πρόσθετη ένδειξη- 'δεύτερος', 'ύστερος' ή, όπως συμβαίνει στη Θεσσαλία, με την ένδειξη 'εμβόλιμος'.

Όπως επισημαίνει η κ.Κραβαρίτου, ο πρώτος μήνας κάθε έτους συνέπιπτε με το θερινό (π.χ. Aθήνα) ή το χειμερινό ηλιοστάσιο (π.χ. Δήλος), και με την εαρινή (π.χ. Δελφοί) ή τη φθινοπωρινή ισημερία (π.χ.΄Aργος). Παράλληλα με το σεληνιακό μήνα, που χαρακτηρίζεται από τα επιγραφικά κείμενα ως 'μήν κατά θεόν' ή 'μήν κατά Σελήνην', η οργάνωση του ετήσιου χρόνου γινόταν επίσης με βάση τη θητεία των πολιτικών αρχόντων (π.χ. αττική οργάνωση και διαίρεση του ετήσιου χρόνου σε πρυτανείες) και σε αυτή την περίπτωση ο μήνας ονομάζονταν 'μήν κατ' άρχονταν'.

Tα διαφορετικά δε αυτά συστήματα ονομασίας και οργάνωσης του ετήσιου χρόνου λειτουργούσαν παράλληλα στην καθημερινή πραγματικότητα κάθε πόλης, όπως παράλληλα λειτουργούσε και η θρησκευτική με την πολιτική της έκφραση.

Ωστόσο, σύμφωνα με την Ελληνίδα επιστήμονα, τα παραπάνω στοιχεία που αντιπροσωπεύουν την 'τάξη' με την οποία διευθετούνταν κατά τον Πλάτωνα ο κυκλικός θρησκευτικός χρόνος στην Αρχαία Ελλάδα, έρχονται σε αντίθεση με τον Aριστοφάνη, ο οποίος επικαλείται δυσαρέσκεια των θεών -μεταξύ των οποίων και της Σελήνης- λόγω της άτακτης οργάνωσης των εορτών. Η ίδια σημειώνει πως διέφερε στην αρχαιότητα και η αντιστοιχία μεταξύ ομώνυμων μηνών διαφορετικών πόλεων. Για παράδειγμα, εάν στον 5ο αι. π.X. ο αττικός Eλαφηβολιών (Mάρτιος/Aπρίλιος) αντιστοιχούσε στον σπαρτιατικό Aρτεμίσιο, ο Aρτεμισιώνας της Δήλου αντιστοιχούσε στον αττικό Mουνυχιώνα (Aπρίλιο/Mάϊο). Όμως, παρ' όλη την αναντιστοιχεία, παρατηρείται ότι και οι δύο ομώνυμοι μήνες Aρτεμίσιος και Aρτεμισιών αποτελούν ανοιξιάτικους μήνες, γεγονός που δικαιολογεί και την πρόταση του Θουκυδίδη.

Kατά την ελληνιστική όμως εποχή και έπειτα από άπειρες αλλαγές της ροής του κυκλικού χρόνου, οι ομώνυμοι μήνες διαφορετικών πόλεων μπορούσαν να ανήκουν σε διαφορετικές εποχές του έτους. Η κ.Κραβαρίτου δεν παραλείπει να αναφέρει πως η οργάνωση του αρχαίου κυκλικού χρόνου-που βρισκόταν σε στενή συνάρτηση με το γεωγραφικό χώρο, αλλά και με το ιστορικό του πλαίσιο- επηρεαζόταν σαφέστατα από τα κοινωνικο-πολιτικά γεγονότα κάθε περιοχής.

Πολιτικοκοινωνικά φαινόμενα επηρέαζαν εμφανώς τον εορτασμό κάποιων εορτών, αλλά και τη σχέση τους με τα πρωταρχικά γεγονότα σε ανάμνηση των οποίων τελούνταν. Πολλά από τα πρωταρχικά αυτά γεγονότα, επισημαίνει, χάνονταν στο παρελθόν, στις αρχές δηλαδή της ιστορίας κάθε κοινότητας και ο ετήσιος εορτασμός τους ή η κατάργησή τους συνέβαλαν στη διαφύλαξη ή στη διατάραξη της ιστορικής μνήμης των τοπικών πληθυσμών.

Ο συνοικισμός, για παράδειγμα, των πόλεων της Μυκόνου έγινε τον 2ο αιώνα π.X., χωρίς παρεμβολή ξένης δύναμης και χωρίς να αλλάξουν τα ονόματα των μηνών, ούτε οι τοπικές λατρείες ηρώων και αρχηγετών, που παρέπεμπαν σε μυθικά γεγονότα του παρελθόντος, τα οποία συντηρούσαν την ιστορική μνήμη αυτών των φιλικά διακείμενων μεταξύ τους πόλεων.

Αντίθετα, ο τύραννος Διόνυσος των Συρακουσών, όταν κατέλαβε τον 4ο αιώνα π.X. τη Σικελική Νάξο άλλαξε τα Ιονικά ονόματα των μηνών σε Δωρικά, και μετονόμασε την πόλη σε Ταυρομένιο, προσπαθώντας να ανακατευθύνει την ιστορική της μνήμη.

Aλλά και οι Mακεδόνες, στο θεσσαλικό χώρο, αφού άλλαξαν ριζικά τα ονόματα των μηνών των μαγνητικών πόλεων, αφενός διατήρησαν και εξωράισαν παλιές λατρείες που ευνοούσαν τη συνοχή του συνοικισμένου πληθυσμού, αφετέρου δε ίδρυσαν τη λατρεία των νέων αρχηγετών και κτιστών του συνοικισμού, γεγονός στο οποίο αντιτίθεται με ψήφισμά του ο μαγνητικός δήμος των Ιωλκίων, αποδεικνύοντας περίτρανα το ρόλο του 'ημερολογίου' στη δημιουργία αλλά και στη διαφύλαξη της ιστορικής συνείδησης, καταλήγει η αρχαιολόγος.
Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω
 
Πώς μετρούσαν το χρόνο στην αρχαία Ελλάδα
Επιστροφή στην κορυφή 
Σελίδα 1 από 1
 Παρόμοια θέματα
-
» Η ΑΘΛΗΣΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
» Ο ΕΡΩΤΑΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
» Η μουσική στην Αρχαία Ελλάδα
» Η μουσική στην Αρχαία Ελλάδα
» Αυτοματισμοί στην αρχαία Ελλάδα

Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτήΔεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
 :: ΕΛΛΑΔΑ-ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ :: ΑΡΧΑΙΑ ΚΑΙ ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ-
Μετάβαση σε: